mahkia

اصول زیبایی

mahkia

اصول زیبایی

فواید و مضرات رژیم گیاهخواری

اگر تصمیم دارید گیاه خوار شوید و سفره خانواده را به این سمت سوق دهید و یا اگر حتی در حال حاضر گیاهخوار هستید بهتر است با فواید و یا مضرات رژیم گیاه خواری بیشتر آشنا شوید.

فواید رژیم گیاهخواری

وزن مناسب تر :

گیاهخواران معمولاً‌ وزن متناسب تری نسبت به بقیه افراد دارند. البته به این معنا نیست که اجتناب از گوشت راه اصلی کنترل وزن می باشد . علیرغم مصرف یا عدم مصرف گوشت ، مصرف زیاد میوه و سبزیجات بجای شیرینیجات ، غذاهای چرب و نوشیدنی های شیرین باعث کنترل وزن می شوند.  بخش عمده غذاهای گیاهی را فیبر تشکیل می‌دهد و وجود فیبر در غذای گیاهخواران باعث احساس سیری خیلی سریع در هنگام گرسنگی می‌شود و بدین ترتیب آنها در واقع غذای کمتری می‌خورند.

کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان:

کاهش بروز برخی از سرطان‌ها در کسانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، نشان دهنده اهمیت مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه است. تنها حذف گوشت از رژیم غذایی روزانه دلیل کاهش نیست؛ بلکه توجه به رعایت یک رژیم غذایی صحیح و خوردن غذای سالم می‌تواند سلامتی را به‌دنبال داشته باشد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی:

مطالعات عموماً نشان می دهد که گیاهخواران ۳۰ درصد کمتر از افرادی که گوشت، ماهی و مرغ مصرف می کنند دچار مرگ در اثر بیماریهای قلبی می شوند . حمله قلبی و سکته مغزی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ به شمار می‌ روند، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌ دهد افرادی که گیاه‌ خوار هستند کلسترول کمتری دارند. بسته شدن رگ های قلب علت اصلی مشکلات قلبی است اما پژوهشگران می‌گویند خطر این بیماری ها با خوردن غذاهایی که فاقد مواد حیوانی است کاهش می یابد.در این مطالعه 28 داوطلب یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری گرفتند که شامل پروتئین، کربوهیدرات و مواد نشاسته ای و چربی بود. این رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه، ذرت، تخمه آفتابگردان و ارزن می شد.

کاهش فشاز خون:

از سوی دیگر بررسی‌های انجام گرفته نشان می دهد که گیاهخواران بسیار کمتر دچار فشار خون شریانی و گرفتگی عروق کرونر و دیابت می‌شوند و میزان کلسترول و اوره در این افراد پایین تر است. به‌ طور کلی فیبرهای گیاهی با نفوذ در زنجیرۀ اسیدهای چرب، آنها را کوتاه می‌کنند و میزان کلسترول را پایین می‌آورند و در نتیجه از بروز چاقی و دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کنند. البته اجتناب از مصرف دخانیات و الکل و داشتن فعالیت بدنی روزانه نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است.

مضرات رژیم گیاهخواری:

اما به گفته‌ دانشمندان سوئدی، گیاهخواری بدن را از کسب مواد مغذی اصلی و حیاتی محروم می‌کند. از آنجا که گیاهخواران از خوردن هر گونه محصولات حیوانی پرهیز می‌کنند، لذا به میزان بسیار ناچیز از مواد مغذی موجود در غذاهای گوشتی مانند کلسیم و ویتامین B12 بهره‌مند می‌شوند.

پژوهشگران نمونه‌های خون و ادرار افراد جوان گیاهخوار را از نظر میزان ریزمغذی‌های اصلی مورد آزمایش و تجزیه قرار دادند و سپس نتایج این آزمایش‌ها، با نمونه‌های مشابه گرفته شده از سایر جوانانی که همه‌ چیزخوار (غذاهای گیاهی و حیوانی) بودند، مقایسه کردند.

برپایه نتایج تحقیقات انجام شده، میزان مواد مغذی و مواد معدنی موجود در بدن جوانان گیاهخوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت بود و اکثریت آنها حتی از دریافت مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره بودند.

این افراد غالبا دچار کمبود ریبوفلاوین (نوعی ویتامینB)، ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم و سلنیوم می‌شوند. حتی پس از آنکه محققان مکمل‌های غذایی را به رژیم روزانه آنها افزودند، درصد کلسیم و سلنیوم بدن آنها به حد طبیعی نرسید. 

یک متخصص تغذیه با اشاره به تامین نشدن نیازهای بدن در رژیم‌های گیاهخواری، رژیم غذایی مطلق را توصیه نمی‌کند و معتقد است لازم است که تعادل در استفاده از مواد غذایی حیوانی و گیاهی رعایت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد