mahkia

اصول زیبایی

mahkia

اصول زیبایی

مراقبت صحیح از پوست

اگر به دنبال راهی برای مراقبت صحیح و و کامل از پوستتان هستد ادامه این مطلب را بخوانید. 

5 نکته ساده برای مراقبت از پوست


1.تغذیه صحیح: برای داشتن پوست سالم، همیشه در نتیجه کاربرد درست وسایل آرایشی و حفظ یک رژیم غذایی سالم با استفاده مرتب از سبزیجات، میوه‏های تازه، غلات، ماهی و غذاهایی که از لحاظ ویتامین A, B, C E و آنتی‏اکسیدان غنی هستند، سلامت می‌ماند. مصرف فراوان این ویتامین‏ها، به جوان‏شدن، ترمیم، تولید کلاژن، مرطوب شدن و سالم ماندن پوست کمک می‏کند. تا آنجا که امکانش هست از غذاهای طبیعی استفاده‏ کنید و از غذاهای آماده و به فرآوری شده خودداری کنید.

 

2.مراقبت‏های اساسی پوست: مراقبت اساسی‏ و منظم از پوست برای هر خانمی هنگام صبح و شب، الزاما از سه مرحله تشکیل شده ‏است؛ تمیز کردن پوست، مرطوب نگه‏داشتن پوست و استفاده از شیرپاک‏کن‏ها.حتی اگر وقت کافی ندارید، تمیز‏کردن و مرطوب نگه‏داشتن پوستتان خیلی مهم است.

 

3.رژیم مناسب: در رابطه با رژیم‏های غذایی مرکب و مرتبط با مراقبت پوست، کارهای زیادی می‏توانید انجام دهید، همچون لایه‌برداری پوست بیرونی برای از بین بردن سلول‌های کهنه و رویش سلول‌های تازه. این فرآیند می‏تواند با مالش صورت با دست یا به کاربردن حلال‏های الکلی ساخته شده از اسیدهای میوه‏ای انجام گیرد. ماسک‏هایی که ویتامین و مواد کانی دارند، می‌توانند در از بین بردن چروک صورت، پوسته پوسته شدن پوست‏های خشک، التهابات پوستی و درمان پوست‏هایی که بی‏حال و فرسوده به نظر می‏آیند موثر‏ باشند. پوست شما نرم‏تر و صاف‏تر خواهد ‏شد و احساس خواهید ‏کرد جوان‌تر شده‏اید. سرم‏ها، مواد ترکیبی قوی‌ای هستند که در محصولات زیبایی از آنها استفاده می‏شود. مواد غلیظی درون این سرم‏ها قرار داده شده که می‏تواند به صورت فشرده، سریع‌تر و عمیق‌تر به پوست نفوذ کند. سرم‏ها می‏توانند برخی از مشکلات پوستی را مثل مشکلات کم‏آبی پوست و کدر و بی‌حال بودن آن برطرف کنند.

 

4.ضدآفتاب: گفتن درباره اهمیت کرم‏های ضدآفتاب نیازی به تکرار ندارد! علت اینکه کرم‏های ضدآفتاب مهم هستند، این است که اولین عامل پیری و آسیب پوست به «در معرض نور خورشید قرار گرفتن» مربوط می‏شود! حفاظت از پوست در مقابل نور خورشید، مهم‌ترین مراقبت از پوست است که به طور روزانه باید مورد توجه قرار‏گیرد. در معرض نور خورشید قرار گرفتن، موجب چروک صورت و ایجاد لکه‏های رنگی برجسته می‌شود که به واسطه آسیبی که به غشای میانی پوست وارد می‏شود، به وجود می‏آیند. آسیب‏های ناشی از نور خورشید حتی می‏تواند باعث سرطان‌های پوستی بشود.

 

5.آرایش صحیح: بهترین روش برای بهبود در وضعیت آرایشی شما، استفاده از مواد زیرساز آرایشی است که می‏تواند پوست مرطوب شما را هموار و صاف کند. یک پوست مرطوب می‏تواند چهره شما را به طور واقعی عالی بنمایاند. هر آرایشگری به شما خواهد گفت که بسیار مهم است با یک پاک کننده نرم، کار آرایش روی صورت را شروع کنید. از یک دستمال یا پارچه خوب، برای زیرسازی پوست یا پوشاندن لکه‌ها یا چیزهای دیگر ناخوشایند روی پوست، استفاده کنید. این مهم است که از محصولات خوب و مناسب نوع و رنگ پوست خود استفاده کنید. مراقبت مناسب پوست، از شناختن نوع پوستتان شروع می‏شود. 5 نوع پوست وجود دارد: خشک، معمولی، چرب، حساس و پوست ترکیبی.


مراقبت از پوست در خواب

● در خواب بازسازی شوید

شاید ساعت هایی که شما در خواب هستید بهترین زمان برای کمک به زیبایی پوست شما باشد. «ماری لوپو»، متخصص در زمینه امراض پوستی در نیواورلئان، در این مورد توضیح می دهد: «وقتی می خوابید، متابولیسم یا سوخت وساز بدن پایین می آید، در نتیجه ایجاد رادیکال های آزاد زیانبار پوستی کاهش می یابد. به علاوه، شما در معرض آلودگی های محیطی یا تابش اشعه ماورای بنفش که به پوست آسیب می رساند نیز قرار ندارید.» او در ادامه می گوید: «به دلیل این که بدن شما در طول شب مجبور به حفاظت از پوست نیست، می توانید به جای آن روی بازسازی آسیب های شکل گرفته روی پوست تان در طول روز تمرکز کنید. در کل باید این را بدانید که استفاده از هر نوع محصولی برای آب رسانی، کاهش چین و چروک ها و روشن کننده ها هنگام خواب بیشترین تاثیر را خواهد داشت.» به وسیله این نکات ساده از زمان استراحت لایه بیرونی پوست خود، بیشترین استفاده را بکنید تا تبدیل به زیبای خفته شوید.

 

● آب و صابون؛ بهترین گزینه

شاید به نظر غیرعاقلانه باشد اما بسیاری از خانم ها به خود زحمت نمی دهند تا شب ها صورت خود را بشویند به ویژه اگر آرایش خاصی نداشته باشند. هرگونه آلودگی، ذرات گردوغبار و چربی که روی پوست جمع شده باشند، هنگام خواب منافذ پوست را مسدود می کند و سبب رقم خوردن التهابات و بروز آکنه خواهد شد.

 

اگر پیش از استفاده هر محصول آرایشی ابتدا صورت خود را شست وشو ندهید، آن محصول تاثیر چشمگیری نخواهد داشت زیرا بر سر راه آن، لایه ای از آلودگی قرار دارد. پس، شب ها با یک پاک کننده ملایم صورت خود را بشویید. آرایش چشم ها را به خوبی پاک کنید زیرا رنگدانه های خط چشم و سایه های چشم می تواند وارد چشم تان شده و ایجاد ناراحتی کنند. ریمل را هــــم حتما پاک کنید تا مژه های تان صدمه نبینند. متخصصان پوست نیز شست وشوی صورت را قبل از خواب بسیار توصیه کرده اند.

 

● بهترین زمان برای پاک سازی

برای داشتن ظاهری خوب، با طراوت و پوستی جوان و شاداب، ابتدا باید سلول های مرده سطح پوست را از بین ببرید اما این روند ممکن است کمی به پوست شما آسیب وارد کند. لایه برداری لایه های تیره سطحی می تواند شما را در برابر نور خورشید و دیگر عناصر حساس کند، پس بهتر است شب ها از آن ها برای پوست استفاده کنید. بسته به نوع پوست تان و حساسیت آن، ۲ شب در هفته از اسکراب های دانه دار یا لایه بردارهای شیمیایی حاوی گلکولیک یا سالسیلیک اسید استفاده کنید. همین طور هم می توانید از پدهای لایه برداری که در زمان لایه برداری با اسید لاکتیک ملایم رطوبت ایجاد می کنند، استفاده کنید. متخصصان پوست برای تیرگی پوست، برطرف کردن چین و چروک ها یا تجمع رنگدانه ها در بافت ها توصیه به استفاده از کرم ریتنوید که توسط پزشک تجویز می شود، کرده اند تا رشد سلول های تازه پوست را تقویت کرده، تولید کلاژن را افزایش داده و همچنین منافذ پوست را بازمی کند.

 

● برای فرار از خشکی

زمانی که خواب هستید، دمای بدن تان افزایش می یابد و سبب تعریق و از بین رفتن رطوبت پوست می شود که پوست را کاملا خشک می کند. این مسئله به ویژه در ماه های فصل زمستان که هوای بیرون خشک و هوای داخل خانه گرم است، اتفاق می افتد.

 

دکتر «رایان برسون»، دستیار متخصص پوست در دانشکده پزشکی «ویل کرنل» دانشگاه «کرنل»، می گوید: «برای آب رسانی به پوست، لایه نازکی مرطوب کننده که حاوی ماده ای است که رطوبت را به خود جذب می کند مانند هیالورونیک اسید یا گلیسیرین که به پوست آب می رساند و نیز سرامیدز که دیواره چربی را ترمیم خواهد کرد، به پوست تان بمالید. از محصولات آبرسان قوی که فرمولاسیون فاقد چربی دارند استفاده کنید که هنگام خواب کمک به نرمی و حفظ حالت ارتجاعی پوست تان خواهد کرد. برای بازگرداندن رطوبت به هوا، می توانید شب ها از دستگاه بخور در اتاق خواب تان استفاده کنید.»

 

● پوست دور چشم تان را نو کنید

بهترین راه برای کاهش خطوط تیره و حلقه سیاه دور چشم، استفاده از کرم دور چشم حاوی پپتیدهاست. پپتیدها گروهی از آمینواسیدها هستند که به پوست پیام می دهند تا کلاژن بیشتری تولید کند. دکتر «فرانسسکو فیوسکو»، متخصص پوست در مانهاتان، می گوید: «این کرم را یک ساعت قبل از خواب به دور چشم خود بمالید تا خطر رفتن آن به داخل چشم را کاهش دهید زیرا اگر این کرم وارد چشم شود، نتیجه آن پف کردن چشم ها و ناراحتی های دیگر چشمی خواهد بود. با انگشت خود کرم را به آرامی به حالت ضربه ای دور چشم ها بزنید و سعی کنید آن را روی پوست خود ماساژ دهید. همچنین از به کار بردن آن در قسمت پلک بالایی و نزدیک چشم خود خودداری کنید.»

 

● یک توصیه فوق العاده

برای دستیابی به نتایج بهتر نیاز به یک محصول دیگر برای زیبایی لب ها دارید. شما می توانید با کمی توجه به این مسئله و مراقبت بیشتر از لب ها هنگام خواب، لب های خوش فرمی داشته باشید. پیش از رفتن به تختخواب، با یک مسواک بچگانه نرم که آغشته به آب و سوداست به آرامی پوست های مرده روی لب ها را از بین ببرید. بعد از این کار به توصیه دکتر فیوسکو نرم کننده ای قوی حاوی گلیسیرین، سریسین و پانتنول را روی لب های تان بمالید تا به تسکین و لطافت آن کمک کند.

 

● توجه به حالت خوابیدن هم مهم است

راحت ترین حالت خوابیدن لزوما بهترین حالت برای زیبایی نیست. دکتر لوپو هشدار می دهد: «تنها دلیل عمده تسریع پیری پوست، خوابیدن روی صورت است. در این حالت پوست فشرده شده و گردش خون آن به اندازه کافی صورت نمی گیرد. بنابراین پوست صورت آسیب می بیند و چین می خورد و این سبب بروز چین و چروک ها می شود.خوابیدن به حالتی که سر به سمت پایین باشد، سبب جمع شدن آب در موضع و در نتیجه پف آلودگی صورت می شود.» متخصصان به پشت خوابیدن را توصیه کرده اند و می گویند، هنگام خواب ۲ بالش زیر سر خود بگذارید تا خون در جریان باشد. اگر تغییر عادت در وضعیت خواب برای تان دشوار است، از بالش ساتن یا ابریشمی استفاده کنید تا پوست تان کشیده نشود.


مهمترین اشتباهات در مراقبت از پوست

1- استفاده از پاک کننده، آن هم پاک کننده‌های زبر:

بیشتر افراد تصور می‌کنند که اگر پاک کننده ای زیاد کف می‌کند، نشانه خوبی است. قطعاً با این کار، پوست آنها بیش از اندازه تمیز می‌شود. متأسفانه، کفِ زیاد، اساساً نشانگر این است که پاک کننده، حاوی مواد پاک کننده زبر است. مانند سولفات لاریل(که چربی‌های ضروری پوست را از بین می‌برد). (و به صابونهای قالبی هم که من همیشه نه گفته‌ام). درعوض به دنبال پاک کننده‌هایی باشید که حاوی اسیدهای چرب هستند و درواقع، پوست شما را تقویت می‌کنند مانند محصولات داو یا حتی کرم‌های خنک ساده. اگر پوست خشکی دارید، پاک کننده‌های چرب را توصیه می‌کنم که چرک و آرایش شما را بدون از بین بردن لایه طبیعی محافظ پوست پاک می‌کند. 

2- استفاده نکردن از رِتینویید:


رتینول که یک فرم از ویتامین آ هست، تنها ترکیب جدیدی است که ثابت شده نه تنها از خطها و چروکها جلوگیری می‌کند بلکه خط و چروکهایی را هم که دارید کمتر می‌کند. پس از 30 سالگی توصیه می‌کنم به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا رتینویدهای قوی‌تری(مانند رتین- آ، دیفرین یا تازورک و امثال آن) را برای شما تجویز کند. ولی کرِم‌های خوب بسیاری وجود دارند که حاوی رتینول کمتری هستند.کرم شب ضد چروک راک رتینول کارکسیون، کرم شب نئوترژنا برای پوست سالم و رتینول اسکین سیوتیکالز را می توان نام برد.


3- وقت صرف کردن زیاد برای مراقبت از پوست:

ممکن است خرید محصولات گران قیمت با بسته بندی زیبا و لوکس از بوتیک‌ها احساس بسیار خوب و باکلاس بودن را به شما بدهد اما باید بدانید که ضرورتی برای داشتن یک پوست عالی ندارند.زیرا این شرکت‌ها هزینه‌های گزافی صرف تحقیقات بی نظیر و توسعه محصولات خود می‌کنند. اگر ناچار به انتخاب این محصولات هستید، پول خود را صرف خرید رتینوید کنید و بقیه نیازهای خود را با تجویز پزشک خود از داروخانه تهیه کنید. 


4- ماساژ صورت:

بله درست است که شما می‌توانید هزینه‌های زیادی صرف مراقبت از پوست خود کنید، صورت خود را ماساژ دهید و پوست لطیفی داشته باشید، اما مطالعات نشان داده که پوست 80% از افراد پس از ماساژ صورت از بین می‌رود. اغلب متخصصین زیبایی نمی‌دانند که چه محصولی برای چه نوع پوستی از مراجعه کنندگان مناسب است و ممکن است از ترکیباتی استفاده کنند که جوشها را بدتر کند یا از چربی‌های لازمی استفاده کنند که پوستهای حساس را تحریک می‌کند. و یا نحوه ماساژ اشتباه باشد، حتی اگر پوست شما خراب نشود ، شاید اگر به نحو درستی مواد انتخاب شوند ویا ماساژوری متبحر باشد از پیری زودرس شما پیشگیری کند اما ماساژ صورت تأثیر طولانی مدت روی پوست شما ندارد.


5- شستن صورت در زمان نامناسب:

همیشه صورت خود را پس از شستشو با نرم کننده در حمام و محصولاتی که برای موهای خود استفاده می‌کنید بشویید نه قبل از آن. بیشتر نرم کننده‌ها حاوی ایزوپروپیل مسدود کننده منافذ بوده و دیگر محصولات مویی اغلب حاوی روغن نارگیل هستند که هر دو آنها معروف به ترکیبات جوش زایی هستند که شما نمی‌خواهید به پوست خود بزنید. شستشوی زیاد صورت سبب ازبین رفتن چربی طبیعی پوست شده و PH پوست را مستعد ایجاد صدمه بیشتر می کند.لذا از پاک کننده های ملایم و در صورت عدم دسترسی از آب لیموی ترش با پنبه شبها قبل از خواب برای پاک کردن آرایش خود استفاده نمایید.


6- استفاده نکردن هر روز از کرم‌های ضد آفتاب:

تنها زمانی که به کنار دریا می‌روید و یا فقط در روزهای تابستان از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نکنید بلکه هر روز. بله اگر قرار است مدت طولانی درمعرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید، باید هوشیارتر باشید. ما معمولاً به طور ناگهانی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می‌گیریم تا روزهایی که در کنار دریا هستیم. هنگام سوار یا پیاده شدن از ماشین خود، بیرون رفتن از محل کار خود برای خرید یک ساندویچ یا چند لحظه‌ای بیرون نشستن، همه با هم جمع می‌شوند. مطمئن شوید که هر روز حداقل با کرم ضدآفتاب اس پی اف 15 پوست خود را بپوشانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد